Top menu

Asbestprotokol skal føres af den indlejende virksomhed

Dato: 03/09-2020
1764

Hvis en udlejet vikar bliver udsat for asbest, så er det virksomheden, der indlejer, der skal udfylde protokollen og gemme den i 40 år. Vikarbureauet skal intet gøre.

Asbest er et dødsensfarligt materiale, som heldigvis ikke er lovligt at bruge i byggeri længere. Der er dog stadig mange ældre bygninger, der er bygget før forbuddet, og i dem risikerer man stadig at støde på asbest fra tid til anden. Der skal ikke mange eksponeringer til, før man risikerer at blive alvorligt syg – og der kan gå mange år, før symptomerne viser sig. Derfor skal en virksomhed også føre protokol, hvis en medarbejder har været udsat for asbest – og gemme protokollen i op til 40 år.

Men hvad så når det sker for en medarbejder, der er lejet ud som vikar? Er det så den indlejende virksomhed der skal føre protokol, eller er det vikarbureauet?

Efter kontakt med Arbejdstilsynet viser det sig, at det er den indlejende virksomhed, der skal registrere vikaren i asbestprotokol, når vikaren har været udsat for eksponering af asbest. Det er altså IKKE vikarbureauets ansvar at føre protokol, hvis en udlejet medarbejder bliver udsat for asbest.

Arbejdsmiljøansvarlig hos Blik og Rør, Søren Schytte, mener dog, at der burde være en bedre løsning.

- Forbundet har løbende krævet indført en national protokol, hvor asbestudsættelsen skal anmeldes og registreres for at sikre information for fremtiden. At virksomhederne skal opbevare protokollen i 40 år, skaber stor usikkerhed for, om det reelt også sker, og i dette tilfælde vil det være en virksomhed, der skal lave protokol over en vikar, der ikke er ansat, hvilket igen underbygger behovet for en national protokol, siger Søren Schytte.

Hvis man har været udsat for asbest, så risikerer man at udvikle farlige følgesygdomme som eksempelvis lungehindekræft og asbestose. Asbestrelaterede sygdomme tager stadig livet af over 300 danskere om året.

 

Foto: Niels Poulsen