Top menu

Hver tredje svend på glatis i servicebiler uden vinterdæk

Dato: 08/01-2013
428

VVS-firmaer sparer på sikkerheden og dropper vinterdæk på servicebilerne. Det viser en undersøgelse, som Blik- og Rørarbejderforbundet lavede, da landet var klædt i hvidt i december.

Mange af landets VVS-firmaer må have krydset fingre, da sneen væltede ned og gjorde vejene ufremkommelige i midten af december. For uden at bekymre sig om hverken de ansatte eller medtrafikanters liv og lemmer, skøjtede hver tredje servicebil rundt i det isglatte føre uden vinterdæk.

At blot hver tredje servicebil ifølge undersøgelsen trodser fornuften og kører uden vinterdæk, overrasker ikke lederen af FDM’s tekniske afdeling, Jørgen Jørgensen.

- Det gør det desværre ikke. Vi kender problematikken og ved fra vores samtaler med dækbranchen, at der nok er nogle håndværksmestre, som kan trænge til en lille opsang på det her område, siger Jørgen Jørgensen.

Dårligere køreegenskaber
Varebiler og tungt læssede servicebiler besidder langt fra de samme sikre køreegenskaber, som almindelige personbiler. Og med dårligt og isglat føre forstærkes kun de usikre forhold, hvis dækkene ikke er egnet til kørsel om vinteren. Derfor giver det ifølge FDM’s ekspert ekstra god mening at montere vinterdæk på lige netop den type køretøj.

- De her servicebiler er typisk nogle køretøjer, som man ikke bare kan lade stå i dårligt vejr. Ved akutte opgaver skal de jo ud og køre på tidspunkter, hvor vejene ikke nødvendigvis er ryddet. Og det gør det kun endnu vigtigere at have nogle gode vinterdæk på bilen, forklarer Jørgen Jørgensen.

Dumper helårsdæk
I Blik- og Rørarbejderforbundets undersøgelse angiver flere svende, at de kører med helårsdæk på deres servicebil. Men ifølge FDM’s tekniske rådgiver er den type dæk ikke nødvendigvis godt til kørsel om vinteren med sne og isglatte veje.

- Rent dækteknologisk er der ikke noget, der hedder helårsdæk. Det er et begreb, som dækproducenterne har opfundet, og hvor de har forsøgt at lægge alle egenskaber ned i det samme dæk. Det betyder, at dækket bliver nogenlunde til lidt af hvert uden at blive rigtig godt til nogle af delene.

- Der er nogle af de her varevognsdæk, som går under de her betegnelser. Men de har ikke noget vinterdæksmønster, og derfor er de heller ikke velegnet til vinterføre, forklarer Jørgen Jørgensen.

Et spørgsmål om sikkerhed
Ofte er udgiften til vinterdæk et spørgsmål om økonomi.  Men ifølge fagbladets oplysninger er det muligt at få et sæt ekstra følge med vinterdæk til under 10.000 kroner incl. montering.

- Selvfølgelig er der nogle omkostninger forbundet med at skulle have dækkene skiftet. Men den udgift skal altså ses i forhold til den ekstra sikkerhed det giver. Og det gælder både i forhold til ham, som kører bilen, men så sandelig også dem han kører i blandt, lyder det fra lederen af FDM’s tekniske rådgivning.